RECENZIE: Fata cu cercel de perla

Recrearea unui tablou. Recrearea unei epoci

SHARE

Adaugat in 7 februarie 2012

Fata cu cercel de perla. Foto: essentialvermeer.com

Ne aflam in Olanda secolului XVII, o epoca in care comertul si arta infloresc, o societate in care paturile sociale si apartenentele religioase au cutume bine inradacinate care separa membrii.

Griet pleaca de acasa pentru a deveni servitoarea familiei Vermeer. Pe masura ce descoperim firea puternica, desi plina de inocenta, a tinerei, pe planul secund ni se dezvaluie societatea vremii si viata de familie cu multi membri, gelozii, invidii, intrigi marunte, aliante si greutati. Detaliile despre cum se tinea o gospodarie nord-europeana la mijlocul anilor 1600 sunt absolut fascinante.

Avem parte si de un al treilea plan. Capul familiei este cunoscutul pictor Johannes Vermeer. In realitate se stie destul de putin despre viata lui personala, in afara faptului ca a avut o familie foarte numeroasa (a murit la 43 de ani, moment pana la care sotia sa ii nascuse 14 copii), ceea ce permite multa literatura speculativa. In aceasta carte autoarea, Tracy Chevalier, incearca sa recreeze povestea picturii "Fata cu cercel de perla", imaginandu-si care ar fi putut fi muza artistului si cum s-au scurs lunile in care Vermeer a lucrat la tablou.

De altfel, Tracy Chevalier a facut o pasiune din a tese povesti in jurul operelor de arta. "Albastru pur" si "Doamna si licornul" sunt doar doua exemple in care incearca sa refaca societatea, evenimentele si sentimentele ce au stat in spatele crearii unor opere de arta celebre, dar despre originile carora se cunosc prea putine lucruri.

In cazul "Fetei cu cercel de perla", personajul central este Griet. Serioasa si cu un suflet puternic, rabdarea si daruirea tinerei ii sunt din greu puse la incercare intr-o casa in care se afla pe treapta cea mai de jos, cu o stapana temperamentala, o copila cruda, un stapan uneori prezent fizic, insa vesnic absent din sanul familiei si o batrana doamna a casei - soacra lui Vermeer - taciturna si autoritara. Nu este o viata usoara, iar lucrurile se complica atunci cand pictorul incepe sa aiba incredere in fata sa-i cumpere vopseluri si, mai apoi, incepe sa o priveasca, plin de interes, ca model pentru un tabou.

Stapana casei si una dintre fiice, ambele afisand o atitudine de superioritate, devin agresive atunci cand realizeaza interesul barbatilor (al sotului sau, dar si al bogatului van Ruijven, unul dintre cumparatorii fideli ai operei lui Vermeer) pentru tanara servitoare cu ochi mari. Iar Griet se transforma treptat din adolescenta in femeie, pe masura ce se indragosteste de pictor iar viata o aduce la realitate.

Inca din primele pagini te atasezi de Griet, suferi alaturi de ea atunci cand este neindreptatita, te revolta momentele in care este atat de stoica incat parca simti nevoia sa o impingi de la spate, nu te poti abtine sa nu te intrebi daca ai face aceleasi alegeri ca ale ei atunci cand ia o hotarare.

Ecranizarea cu acelasi nume este o redare relativ fidela a evenimentelor din carte. Scarlett Johansson si Colin Firth dau viata personajelor intr-o maniera foarte buna. Insa, ca in orice film, scenariul nu reuseste sa surprinda toata complexitatea sentimentelor si trairilor care ni se desfasoara in minte pe masura ce parcurgem paginile. Iar toata povestea este usor compactata. Daca ti-a placut filmul, vei iubi cartea.

Nota redactiei: Ai o recenzie? Trimite-o pe adresa redactiei smartwoman[at]hotnews[dot]ro si noi ti-o publicam. Ai o propunere in ceea ce priveste o carte despre care sa discutam? Fa-o publica printr-un comentariu si haideti sa o disecam.

Autor: L.H.