Trupul se vindeca, sufletul nu! / Foto: Agerpres
De aceea, de cate ori vedem un copil suparat, obraznic sau violent, sa ne intrebam ce i s-a putut intampla atat de rau incat sa-i franga candoarea. Ce il doare. In spatele unui comportament nepotrivit, sunt emotii pe care un copil nu stie sa le exprime, frustrari cu care nu stie inca ce sa faca. Sunt frici care il macina si pe care le ascunde. Noi, cei mari, trebuie sa invatam sa privim mai atent inspre cei mici. E nevoie ca adultii sa invete sa asculte sufletul copilului. Si sa aiba rabdare.
PRINCIPIUL 2: A creste un copil inseamna a construi un destin si a forma un adult.
Un copil agresat este un copil privat de inocenta. Durerea, frustrarea,
furia si lipsa de incredere il vor transforma radical. De cele mai multe
ori, pe viata. Un copil batut va crede ca violenta este una dintre
fetele relatiei interumane si va deveni, la randul lui, violent. Intre
bine si rau, limita este atat de fragila!
PRINCIPIUL 3: A creste un copil este o Responsabilitate.
Viata lui sta in mainile adultilor. De noi toti, parinti, dascali,
membri ai comunitatii, societatea in ansamblul ei, depind ei, copiii.
Daca ceva nu functioneaza in educatia copiilor nostri, este de datoria
noastra sa actionam si sa corectam. Doar asa vom trai intr-o societate
sanatoasa, in care gestul violent nu este primul gest pe care suntem
tentati sa il facem.
PRINCIPIUL 4: A educa un copil inseamna a-l invata cum sa traiasca
printre oameni, astfel incat sa fie in pace cu sine insusi si sa-si
gaseasca locul care i se potriveste in societate.
Bataia, umilirea, agresivitatea verbala si emotionala, lipsa respectului
nu educa un copil. Doar ii distrug sufletul. Violenta nu corecteaza
niciodata un comportament negativ, ci inhiba reactiile firesti. Copilul
ajunge sa experimenteze dezechilibre in relatia cu sine si cu ceilalti:
PRINCIPIUL 5: Un copil porneste in viata fara sa aiba un bagaj de
cunostinte. El invata sa devina om, pas cu pas, zi de zi, cu fiecare
experienta noua prin care trece, alaturi de noi, cei mari.
Copilul trece printr-un proces de dezvoltare, iar rolul nostru, al
adultilor, este sa-l ajutam sa se dezvolte si sa parcurga acest proces
in mod echilibrat. Copilul invata de la noi. De aceea, noi trebuie sa
invatam la randul nostru ce cerem unui copil si cum ii cerem. Trebuie sa
invatam sa-i ascultam sufletul, oricum s-ar exprima acesta! In felul
acesta, il ajutam sa deschida lumea si sa o inteleaga.
Respectarea acestor principii este cu atat mai importanta cu cat,
studiile arata ca cele mai frecvente cazuri de violenta se intampla in
familie si in unitatile de invatamant. La nivel international, potrivit
unui raport UNICEF dat publicitatii in martie 2011, 86% dintre copiii cu
varste cuprinse intre 2-14 ani sunt disciciplinati prin utilizarea de
tehnici violente (pedeapsa corporala, abuz psihologic) de catre parinti
sau alti apartinatori; 2 din 3 copii sunt batuti acasa. Pentru Romania,
datele statistice oficiale prezentate de Directia Generala Protectia
Copilului, din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, arata ca, in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010, un total de
11.232 copii au fost victime ale unei forme de abuz, neglijarea fiind
pe primul loc.
ACTIUNEA:
De aceea, noi, semntarii acestui MANIFEST IMPOTRIVA VIOLENTEI LA ADRESA COPIILOR: