Educatia pozitiva. Foto: Photoxpress
Ce faci cand copilul vrea sa se joace cu ceva "interzis"?
Atunci cand ai in casa un copil mic, cel mai sigur mod de a preveni accidentele nu este sa-i spui tot timpul "NU face x", "NU te du acolo", "NU trage de Y", ci sa iei toate masurile necesare pentru eliminarea ispitelor. Acopera prizele cu dispozitive speciale, pune cablurile astfel incat copiii sa nu ajunga la ele, "ascunde" orice alt obiect care ii pune sanatatea si viata in pericol, astfel incat copilul sa nu se enerveze ca nu se poate juca cu respectivul obiect.
Ideal ar fi sa nu existe deloc cuvintele "NU", "Stai", "Stop" si sa se foloseasca alternative descriptive. De exemplu, daca cel mic are tendinta de a pune mana pe aragaz in timpul functionarii, in loc sa-i spui "NU pune mana ca te arzi", "Stai cuminte!" sau "STOP!", spune-i "E fierbinte!" si ofera-i altceva in schimb, ceva ce "are voie" sa atinga.
In loc sa-i spui copilului "NU atinge", pune-l sa stea cu mainile la spate, in timp ce se uita la respectivul obiect. In acest fel copilul va invata sa priveasca, sa analizeze orice obiect, fara a fi tentat sa-l atinga. Poti invata, de asemenea, copiii regula "Atinge putin". Ii inveti cum sa atinga doar cu degetul aratator respectivul obiect, astfel incat sa nu fie tentati sa ia obiectul in mana, dar totusi sa-si satisfaca curiozitatea de a-l atinge. Si in acelasi timp sa le si descrii senzatia: "Vezi, este rece/cald, aspru/fin etc.").
Sunt de asemenea cazuri cand nu este nimic in neregula ca cei mici sa se joace cu ceva "interzis" atat timp cat este supravegheat. Asezi copilul langa tine, si-l lasi sa tina obiectul (de exemplu un telefon sau un radio etc.) in brate, sa-l analizeze. Poti sa-i spui "uite, il atingem usor" si ii si arati ce inseamna "il atingem usor". Daca, sa zicem, vrea sa atinga cutitul, atunci cea mai buna modalitate este sa-i distragi atentia. "Heei, ia uite, un mar delicios, hai sa-l mancam". Mai poti sa-i spui "Asta nu este pentru… (numele copilului), asta este pentru mami/tati, sa taie paine" sau "Asta nu este o jucarie, uite aici o jucarie pe care care o poti folosi". Daca este posibil, ii poti oferi o alternativa "sigura" a obiectului dorit: un cutit de jucarie, un telefon de jucarie etc.
Daca este tentat de cartile din biblioteca, ofera-i spatiul lui in biblioteca, unde sa fie in siguranta si de unde isi poate lua propriile carti si/sau jucarii. Ii poti spune "Esti deocamdata prea mic pentru acele carti. Acelea sunt pentru oameni mari, dar uite ai si tu aici, partea ta!".
Cum il faci sa se opreasca dintr-o activitate care trebuie incheiata?
E ora de culcare sau de masa, insa cel mic continua sa se joace si nu vrea sa se opreasca. Iata o situatie cu care multi dintre parinti se confrunta. Iata ce tactici poti aplica:
Incureajeaza copilul sa spuna "pa-pa" obiectelor. "Pa-pa masinuto, e timpul sa merg la culcare" sau "Pa-pa mingiuto, e timpul sa merg la masa". Foloseste o alta jucarie "vorbitoare" care sa-i distraga atentia. Transmite-i un avertisment: "(numele copilului)… peste X minute trebuie sa mancam/sa mergem la culcare". Pentru un copil mai mare, numaratul pana la 10 functioneaza foarte bine. "Poti sa te mai joci pana numar la 10 si apoi mergem la masa / la culcare etc.", "Va trebui sa iesi din cada pana termin de numarat pana la 10" etc.
Nu e indicat sa mituiesti, insa poti sa-i oferi putin timp petrecut impreuna dupa ce face ce i-ai cerut. De exemplu: "Dupa ce strangi jucariile, vom merge putin in parc" (si-l poti ajuta sa stranga jucariile).
Ce faci cand copilul te loveste sau isi bate fratele/sora etc.?
Cand copilul se manifesta intr-un mod mai violent, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa-i explici ca doare atunci cand loveste pe cineva sau vreun animal. Si nu este permis sa lovesti pe cineva. Insa, si aici trebuie sa-i oferi alternativa. "Oamenii nu se lovesc, oamenii se imbratiseaza", de exemplu. Incearca sa nu exagerezi cand spui "AU", s-ar putea ca cel mic sa-si inchipuie ca e ceva distractiv si atunci va repeta fapta. Arata-i cum se atinge usor si ce inseamna "usor". Pe masura ce invata sa vorbeasca, explica-i ca poate atrage atentia prin cuvinte si nu prin lovituri. Invata-l sa spuna "Sunt furios!", "Sunt ranit!", sa verbalizeze starile si nu sa le manifeste prin violenta.
Citeste articolul integral pe SfatulParintilor.ro