Acasa | Gourmet | Alimentația sănătoasă nu este numai pentru specialiști

Alimentația sănătoasă nu este numai pentru specialiști

 SHARE  

Adaugat in 28 octombrie 2013

Alimentația sănătoasă nu este numai pentru specialiști

Primul copil şi semnalul de alarmă. Foto: Photoxpress

Ştiu de la bunica mea următorul lucru: dacă vrei ca cel mic să citească, să se spele pe dinţi sau să fie politicos, să faci şi tu aceste lucruri, pentru că puterea exemplului funcţionează cel mai bine la copii.

Acest lucru este valabil şi în cazul obiceiurilor alimentare, pe care copilul le deprinde în familie.

Îmi plac dulciurile, recunosc. Prăjiturile cu cremă onctuoasă, nişte gaufre cu sirop, un cremşnit ca la mama acasă sau un cheese cake, pe toate le ador. Iar îngheţata, ah, e ceva ce aş putea mânca la orice oră din zi şi din noapte.

Treziţi-mă la 4 dimineaţa şi puneţi-mi un bol cu îngheţată în faţă, vă asigur că nu voi protesta! Dar, pe cât de mult îmi plac dulciurile, pe atât de rar le veţi vedea la mine în frigider.

Primul copil şi semnalul de alarmă

Am început să fiu cu adevărat atentă la ce şi cum mănânc în momentul în care am strâns informaţii despre diversificarea primei mele fetiţe şi despre alimentaţia copilului mic. Spre norocul meu, perioada respectivă a coincis cu boom-ul informaţional pe această temă care avea loc în România, iar conjuctura fericită a tras, cumva, un semnal de alarmă pentru familia mea.

Şi uite-aşa, pe măsură ce îmi umpleam mintea cu reţete sănătoase pentru copii, îmi tăiam şi de pe lista săptămânală de cumpărături tot felul de produse. Încet-încet, am renunţat la mezelurile pline de conservanţi şi de coloranţi, la sucurile acidulate şi la cele făcute din concentrat de fructe, la iaurturile frumos colorate, la deserturile de pe raftul cu produse refrigerate, dar şi la produsele ce aveau nevoie de câteva apăsări pe butonul cuptorului cu microunde, ca să fie gata de mâncat.

Nu e un mit, alimentele nesănătoase sunt chiar nesănătoase!

Deşi la început am fost uşor debusolată, pentru că printre preparatele tăiate de pe listă se aflau şi câteva chestii, hmmm, gustoase, o dată cu trecerea timpului mi-am dat seama că nu aveam o relaţie chiar aşa de strânsă cu acestea.

Da, câştigam timp apelând la produsele de-a gata de pe raft, aceste ajutoare ale mamelor aflate în criză de timp, dar nici nu voiam să pierd zile bune pe la medici mai târziu, când era posibil să mă trezesc cu tot felul de pocinoage. De care? Păi diabet, colesterol mărit, dezechilibre metabolice, boli de circulaţie şi ale sistemului nervos şi osos, afecţiuni hepatice.

Plus că este dovedit ştiinţific că aceste alimente nesănătoase pot slăbi imunitatea organismului, afectează fertilitatea, dar şi libidoul, provoacă migrene, duc la obezitate şi accelerează procesul de îmbătrânire a organismului. Trist, nu-i aşa?

Alternativa?

Ceea ce părea complicat, la început, s-a transformat într-un stil de viaţă care ne-a adus tuturor satisfacţii. M-am apucat să gătesc din ce în ce mai mult şi chiar mi-am dat seama că e o chestiune care îmi place foarte mult şi la care mă şi pricep (zic asta pentru ca cele mici mi-au spus că sunt Jamie Oliver al lor, deci e de bine).

M-am pus pe identificat surse de hrană (cât mai) sănătoasă şi am redus pe cât posibil numărul produselor procesate. De asemenea, am renunţat la a face cumpărături pe baza reclamelor şi a ambalajelor atrăgătoare, care, de multe ori, se potriveau perfect cu expresia „afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul”.

Şi, cu riscul de a părea o mama cicălitoare, le-am ţinut prelegeri documentate tuturor ai casei, ca să înţeleagă de ce nu mai cumpărăm biscuiţii aceia glazuraţi şi nici suculeţul cu pai.

Între realitate şi teoria conspiraţiei

Nu sunt singura persoană, însă, care şi-a pus semne de întrebare cu privire la ce ne ajunge în stomac. Partea bună a lucrurilor este că explozia de materiale dedicate unei alimentaţii santatoase, la care oricine a putut avea acces datorită presei, chiar a adus câteva schimbări.

Timide, la început, acestea s-au reflectat nu numai asupra percepţiei tinerelor mame, dar şi a persoanelor din preajma acestora, fie tineri, fie persoane trecute binişor de vârsta a doua. Pe lângă informaţiile corecte, în schimb, o serie de legende urbane care au circulat pe net acum 4-5 ani a dus lucrurile la extrem, eliminând acurateţea informaţiei în favoarea factorului scandalizator.

Paradoxal, aceste legende urbane sunt la fel de populare şi nu mică ţi-e mirarea când, după atâta timp, încă le mai primeşti într-un mail rătăcit sau le vezi distribuite pe Facebook de vreun amic mai puţin pus la punct.

Povestea băuturii carbogazoase cu cofeină care dizolvă o bucată de carne lăsată la macerat câteva zile în ea şi care, implicit, ne va dizolva ficatul şi stomacul, e binecunoscută nu doar de internauţi, ci şi de cei care nu au acces la lumea virtuală.

10 alimente pe care să le eliminăm

Lăsând la o parte aceste predicţii extreme legate de consumarea unor alimente, ar fi util să ne îndreptăm asupra datelor concrete care ne indică nocivitatea lor şi să le eliminăm astfel, din programul nostru alimentar. Deşi frigiderul şi cămara mea nu sunt chiar model, se află la mare distanţă de felul în care se prezentau la raport în urmă cu şase ani. Şi, pentru că schimbările au fost făcute pentru sănătatea întregii familii, haideţi să vedem ce puteţi elimina şi voi din alimentaţie, potrivit sfatului specialiştilor:

1. Sucuri: cele carbogazoase conţin, pe lângă un număr mare de coloranţi şi conservanţi, şi zahăr sau îndulcitori artificiali extrem de controversaţi de lumea medicală. Pe de cealaltă parte, sucurile şi nectarele obţinute din concentrat de fructe, chiar dacă nu excelează la capitolul conservanţi şi coloranţi, excelează la capitolul zahăr. Ice-tea-ul e la fel de nociv, aşa că nu va lăsaţi păcăliţi de denumirea lui răcoroasă;

2. Produse ce conţin zahăr: deşi zahărul la care ne gândim, cel din punga de la magazin, este de origine naturală, pentru că este obţinut din trestia sau sfecla de zahăr, forma sa rafinată îl face să fie foarte nociv.

Zahărul se găseşte şi natural sub sub formă de fructoză, maltoză, glucoză şi lactoză, iar zaharoza, adică acel zahăr ultra-rafinat pe care îl cumpărăm, se adaugă surselor de zahăr naturale, aducând un surplus deloc binevenit în organism.

Cu ce puteţi înlocui zahărul acesta rafinat la prăjituri, însă? Cu miere de albine, extract de stevie, melasă şi, ultimul pe lista, cu zahăr brun, nerafinat.

3. Guma de mestecat: nu cădeţi în plasa reclamelor care promit beneficii pentru dantură când mestecăm gumă. Pe lângă faptul că această gumă este un conglomerat de compuşi sintetici dintre care se remarcă sorbitolul (îndulcitor artificial care duce la diaree), salivarea abundentă provocată de gumă creşte secreţia sucului gastric, ceea ce poate duce la gastrită sau chiar la ulcer;

4. Făina procesată;

5. Produse semipreparate şi procesate;

6. Produse tip fast-food;

7. Anumite produse congelate (cartofii pai să zboare primii din congelator);

8. Margarină;

9. Uleiuri rafinate;

10. Mezeluri procesate care, pe lângă conservanţii temuţi, de tipul nitritului de sodiu, conţin o căruţă de sare.

Presiunea celor din jur

Nu vă va fi uşor să faceţi aceste schimbări, mai ales dacă pe lângă voi aveţi persoane nu foarte convinse de acest demers sau o armată de binevoitori care au la dispoziţie un arsenal de pufuleţi, snacksuri şi bomboane, toate pentru copilul vostru.

Dacă aceste persoane sunt în aria de influenţă a copilului (bunici, bonă, rude apropiate), stabiliţi un set de reguli atât pentru ele, cât şi pentru copii.

De exemplu, eu mi-am rugat apropiaţii să nu le mai aducă copiilor dulciuri atunci când vin în vizită la noi şi am reuşit să le explic fetelor că nu e nicio tragedie dacă mâncăm desert extrem de rar, doar la o aniversare, de exemplu.

Până la urmă asta este şi cheia reuşitei: atâta timp cât părinţii încearcă să menţină pe cât posibil un regim alimentar sănătos, sunt foarte mari şansele ca cel mic să preia acest model.

.



Autor: Totul despre mame
 


 SHARE :  Trimite pe mail
alimentatie sanatoasamancarecolorantiaditivicopiisemnal de alarmazaharuritotul despre mame CITESTE MAI MULTE DESPRE

6415 citiri

38 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!
Adauga comentariu
Nume
Email
Website
Subiect
Comentariu
2000 caractere ramase
 
  Trimite

Good to know

Plângi în fața copilului sau te ascunzi în baie? Să ascunzi emoțiile negative de copil sau să le exprimi? Studiile spun că există o cale de mijloc

Plângi în fața copilului sau te ascunzi în baie? Să ascunzi emoțiile negative de copil sau să le exprimi? Studiile spun că există o cale de mijloc

Mulți părinți nu vor să devina emoționali în fața copiilor. Este bine sa procedezi asa sau ar trebui sa ii spui copilului ca ti-e frica de paianjeni sau ca esti furios din cauza jobului? În timp ce tema este complexă, din studii reies câteva răspunsuri clare, conform theconversation .

Good to know

Prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție

Prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție

Căpitanul Andreea Oana Ardeleanu a executat astazi, de la ora 10.00, zborul de evaluare pentru obținerea calificării de instructor de zbor pe aeronava IAR 99 devenind, astfel, prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție.

Familie

„Tatăl meu a avut două familii. M-am născut când tatăl meu era încă în divorț de prima sa soție”

„Tatăl meu a avut două familii. M-am născut când tatăl meu era încă în divorț de prima sa soție”

În curând, se împlinesc 14 ani de când tatăl meu a murit. S-a întâmplat brusc și, oarecum, neașteptat. Nu mai era chiar tânăr și nici cu sănătatea nu stătea prea bine. Era însă, în ciuda problemelor de sănătate, într-o formă foarte bună. S-a dus așa cum și-a dorit: ”mâncat bine, dormit bine, dimineața sculat mort”.

Relatii

 Oamenii au parte de mai puțin sex decat crezi

Oamenii au parte de mai puțin sex decat crezi

Noi considerăm că tinerii au parte de mai mult sex decât au în realitate, iar bărbații au viziune distorsionata asupra vieții sexuale a femeilor tinere, conform unui nou studiu.

Familie

Generația lui ''am fost bătut când eram mic și uite că n-am nimic

Generația lui ''am fost bătut când eram mic și uite că n-am nimic

Au trecut câteva zile de când niște femei au plecat pe lumea cealaltă lăsându-și copiii pe mâna cine știe cui pe lumea asta. Am urmărit cât am putut cazul Nicoletei Botan. Am dat drumul chiar și la televizor, cu ocazia asta. M-am uitat la știri! M-am uitat câteva zile.

Good to know

Există femei care nu-și doresc copii. Și dacă nici nu-i fac, e foarte bine

Există femei care nu-și doresc copii. Și dacă nici nu-i fac, e foarte bine

Există femei care nu-și doresc copii, dar nu au curajul să admită și să spună. Prietena mea o recunoaște: nu-i plac copiii, nu o emoționează obrăjorii bucălați și nici nu simte că viața ei e incompletă fără o pereche de mânuțe încolăcite în jurul gâtului.

Relatii

Poti avea o viata sexuala si daca ai copii

Poti avea o viata sexuala si daca ai copii

Cand sunteti doar voi doi, sexul se poate întâmpla oricând, oriunde, dar pe masura ce familia începe să crească, momentele de intimitate pot deveni o amintire.