Acasa | Articolul tau | Moda intre mall, brand si chilipir. Cine ne invata cum sa alegem?
Cine ma invata cu ce imi sta bine? / Foto: Reuters
Recunosc ca nu poti pune toti oamenii intr-o oala si ca nu exista clasificari perfecte. Si totusi, cand iesi in lume si te uiti in jurul tau, vezi, interpretezi si categorisesti. Daca mai ai si ocazia sa interactionezi cu oameni din medii variate cel mai adesea clasificarea se confirma.
Unii dintre noi isi cumpara hainele din mall. Nimic absurd sau iesit din comun pana aici. Doar ca se intampla de multe ori sa vezi pe strada, in aceeasi zi, aceeasi rochita sau pereche de pantaloni. Cine isi doreste asa ceva? Ce ii caracterizeaza insa pe acesti clienti e nevoia de a evidentia faptul ca nu sunt niste haine cumparate de oriunde, sunt haine de la mall. Asta conteaza mai mult decat aspectul, pretul, materialul sau firma.
Sunt si oameni pentru care nimic nu e mai presus de "brand", nici macar pretul. Intrebarea "de unde e asta?" primeste drept raspuns un nume de firma, ale carei magazine pot fi localizate, fara discriminare in centrul orasului, intr-un outlet celebru din afara granitelor tarii sau de pe in lumea virtuala. Nu ar conta prea mult nici daca magazinul in discutie ar fi la cateva zeci de kilometri de cea mai apropiata asezare umana, ceea ce conteaza este ca eticheta sa vorbeasca de la sine.
Multi altii isi fac cumparaturile vestimentare in strainatate. Pe de o parte e de inteles, in afara, reducerile sunt reduceri si ofertele exista cu adevarat. Prin urmare, daca se nimereste sa fii printr-o vizita in afara granitelor la momentul oportun, atunci e bina sa profiti. Se intampla frecvent ca marile magazine de afara, prezente si la noi, sa aiba preturi mai bune decat reprezentantele autohtone. Pe de alta parte, nu toti cumpara de pe meleaguri straine doar pentru ca exista reduceri. Sunt oameni interesati de calitatea hainelor facute de celebrele case de moda, dar in astfel de cazuri banii nu sunt o problema.
Mai sunt si aceia, in general, vedetele locale, in care valoarea unei haine e data de locul de provenienta. Persoanele in discutie isi fac cumparaturile de pe Fifth Avenue sau Oxford Street pentru a se putea lauda, ulterior cu asta. Exista si in aceasta categorie oameni si oameni, cunoscatori si mai putin cunoscatori. Este deja celebra poseta Gucci purtata pe post de palarie :)
Pot sa ii mentionez si pe cei care isi fac cumparaturile in bazar, insa, la nivel declarativ acestia sunt doar un mit urban. Nimeni nu vrea sa recunoasca ca mai trece prin piata pentru diverse cumparaturi, nici macar arunci e vorba despre o haine cu care se poate, intr-adevar, mandri. Tot aici intra si micile magazine de cartier, dar si vechile mari magazine ale vremurilor apuse. Din pacate nu au reusit sa se impuna pe piata de moda a orasului. Ultima data cand am intrat in magazinul Victoria m-am speriat de lipsa acuta de orice: articole, preturi decente, clienti.
In cazuri mai izolate, cu precadere cand e vorba de cei carora buzunarul le permite, sau obrazul le-o cere, se inlocuieste firma cu un nume de designer (local sau nu). Din nefericire, nu se urmareste atat obtinerea unei piese vestimentare unicat care sa avantajeze , cat a unei haine semnate de un nume. De cele mai multe ori, posesorul va striga in gura mare ca poarta haine de designer, fara a avea nici cea mai mica idee despre ce inseamna asta.
Dupa parerea mea, categoria cu cei mai multi adepti este cea a oamenilor care nu se incadreaza niciunde. Unii sunt cautatori de chilipiruri, altii sunt oamenii ocaziilor, iar altii sunt cei care adusi in magazin de nevoia de a inlocui o haina uzata. Li se adauga cei care, pur si simplu, imbina categoriile de mai sus, in limita portofelului. O caracteristica pentru nehotarati este "am facut o afacere". Important este ca banii sa fie cheltuiti cu folos, haina sa faca banii pe care ii merita, fara sa il faca si pe om.
Ideea este asa: ne imbracam cam haotic. Vad pe strada atat oameni imbracati elegent, decent, frumos, dar si oameni care ar trebui sa se uite in oglinda inainte de a iesi din casa. Nu sunt o experta, imi dau doar cu parerea, atata timp cat nu avem un sistem de referinta, pe care sa il urmam. Fiecare adopta ce i se pare ca i se potriveste, pentru ca de surse de inspiratie nu poate fi vorba. Televizorul, showbiz-ul si chiar magazinele de haine nu fac altceva decat sa ne vanda niste prototipuri in care, cel putin eu nu ma regasesc.
Nota redactiei: Acest material a fost primit la rubrica “Articolul tau”.
Scrie-ne si tu pe adresa redactiei smartwoman[at]hotnews[dot]ro. Noi vom trata cu toata atentia articolul tau si, daca il vei trata la fel, ii vom acorda prima pagina. Datele tale raman strict confidentiale, iar identitatea va fi protejata.
* Redactia SW isi rezerva dreptul de a modera materialele primite si de a le publica sub aceasta rezerva.
* Redactia SW isi rezerva dreptul de a alege, de a edita si de a transforma o parte dintre comentariile postate de cititori (ca raspuns la articolele de pe site) in materiale de sine statatoare.