Acasa | Smart Story | Philip Cashian, Academia Regala de Muzica: Cand compui e important sa faci ceea ce stii, sa iti ingropi capul in nisip si sa ai incredere...

Philip Cashian, Academia Regala de Muzica: Cand compui e important sa faci ceea ce stii, sa iti ingropi capul in nisip si sa ai incredere in fortele tale

 SHARE  

Adaugat in 3 februarie 2011

Philip Cashian, Academia Regala de Muzica: Cand compui e important sa faci ceea ce stii, sa iti ingropi capul in nisip si sa ai incredere in fortele tale

Philip Cashian / Foto: SmartWoman.ro

In urma cu 10 ani publicatiile englezesti anuntau aparitia unei noi stele in peisajul muzical: compozitorul Philip Cashian. Apreciat pentru piesele complexe, ritmate, pline de detalii atent lucrate, acesta s-a impus ca unul dintre cei mai buni compozitori actuali de muzica clasica contemporana. Astazi, Philip Cashian e directorul Catedrei de Compozitie a Academiei Regale de Muzica din Londra iar normele lui s-au transferat institutiei pe care o reprezinta.

Cine isi imagineaza muzica clasica ca pe ceva plictisitor, prafuit, de care se poate vorbi numai la timpul trecut, nu a ascultat lucrarile unor compozitori precum Philip Cashian, Simon Bainbridge sau George Crumb. Acestia sunt doar cativa dintre reprezentantii muzicii clasice contemporane, un gen muzical ce calca pe linia de granita dintre muzica clasica si cea moderna. Adunand influente din genuri muzicale variate, aceasta le combina cu elementele de baza ale domeniului mama. Ce rezulta de aici este o muzica puternica, experimentala, dar si adesea solicitanta atat pentru interpreti cat si pentru public.

Aflat in Romania cu ocazia celui de al doilea concert al stagiunii de compozitie britanica, Philip Cashian, curatorul stagiunii, ne-a vorbit despre muzica clasica contemporana, despre stergerea barierei dintre genuri si despre ce inseamna sa compui muzica intr-o perioada in care totul pare sa se fi inventat deja.

SmartWoman.ro: Cum ati descrie muzica clasica contemporana?

Philip Cashian: Domeniul muzicii clasice contemporane este unul foarte vast. In primul rand, cuvantul "clasic" este foarte greu de definit. Cand vorbesc de muzica clasica, eu ma gandesc in general la muzica interpretata de instrumentele ce se regasesc intr-o orchestra simfonica. O astfel de definitie nu te obliga sa descrii muzica astfel incat ii include si pe cei care lucreaza cu mijloace elctronice si folosesc laptopuri si sound loops pentru a transforma sunetul.

E ca atunci cand vorbesti de muzicia pop - domeniul e extrem de variat in ceea ce priveste stilul si modalitatea de abordare. Totusi, cuvantul "clasic" sugereaza ca e dezirabil sa ai muzicieni instruiti care s-au format urmand un traseu ce se intersecteaza cu repertoriul clasic, care s-au dezvoltat cu ajutorul pieselor clasice.

SW.ro: Ce anume aduce oamenii in salile de spectacol la un concert de muzica clasica contemporana?

P. C.: Astazi in Marea Britanie nu exista un anumit curent de creatie. Compozitori fac absolut totul. Se amesteca atat de multe tipuri de muzica… De aceea e atat de accesibila si acopera o paleta variata de gusturi ceea ce este foarte bine. In trecut existau cateva scoli de compozitie foarte bine definite. Nu le neg importanta, doar ca acum acestea sunt acum parte a istoriei muzicii.

Totusi oamenii inca mai percep muzica clasica si implicit cea clasica contemporana ca fiind sterila si academica iar aceasta e o problema majora. Am mers in urma cu cativa ani la un concert de orchestra insotit de o prietena. Intre doua fragmente, dupa ce a aruncat o privire asupra audientei, aceasta mi-a atras atentia ca e ca si cum ai lua pranzul duminica intr-un club de golf.

SW.ro: Lista compozitorilor ale caror lucrari au fost selectate pentru stagiunea de compozitie britanica contine doar patru artisti de sex feminin (din 24 de compozitori). Lipsesc compozitoarele din peisajul muzicii clasice contemporane?

P. C.: Cu siguranta. Privind si inapoi, in istorie, observam ca intotdeauna s-a inregistrat o astfel de lipsa, asta deoarece, la acea vreme, nu li s-au  oferit sanse egale. Astazi avem totusi compozitoare foarte bune. Helen Grime si Tansy Davies sunt doar doua dintre ele iar lucrarile lor sunt prezente in selectiile stagiunii de muzica. Ambele sunt compozitoare extrem de interesante si cred ca le asteapta cariere deosebite. Helen are aproape 30 de ani in timp ce Tansy are 37. Ele reprezinta o tanara generatie de compozitori foarte talentati.

Astazi vedem mult mai multe compozitoare decat acum 15 ani. Si Judith Weir, care, de asemenea, a avut o piesa in concerte, e un compozitor cu renume. Daca e sa ma gandesc la Academia de Muzica unde predau, sunt multe studente la compozitie, ceea ce e imbucurator. Problema nu mai e atat de grava precum era.

SW.ro: Cine sunt  tinerii artisti in ascensiune, vedetele din domeniul compozitiei?

P. C.: Helen Grime si Tansy Davies sunt doua stele in devenire. Tansy si-a castigat deja o reputatie considerabila: compozitiile ei au aparut in multe spectacole din strainatate iar spre finele anului isi va lansa si un CD. Sunt foarte multi compozitori in Marea Britanie; in ultimii 20 de ani domeniul a inflorit. Avem mai multi compozitori care scriu muzica contemporana decat oricand altadata. In trecut, in secolele al XVIII-lea si al XIX-lea, nu existau compozitori in UK. Apoi, in secolul al XX-lea, compozitori precum Vaughan Williams si Gustav Hoist s-au lansat in peisajul muzical atingand notorietate. In plus, am avut personaje precum Peter Maxwell Davies iar, inaintea lui, Benjamin Britten si cativa altii. A fost un lant de compozitori talentati care au creat aceasta noua generatie.

Cele patru concerte din Stagiunea de Muzica Britanica aduna doar 24 dintre ei insa sunt mult mai multi. Am mai putea organiza cu usurinta inca alte patru concerte. Sunt foarte multi compozitori ce au in jur de 30 de ani.

De fapt, vorbim de generatii de compozitori; compozitorii care au acum in jur de 50 de ani reprezinta o generatie diferita de cei care au 40. Zece ani pot reprezenta o generatie deoarece stilul caracteristic e extrem de diferit. Generatiile diferite se remarca prin influente foarte diferite. Spre exemplu, Tansy Davies e influentata de muzica lui Prince, muzica funk si de cea electronica. Compune un tip de muzica clasica ce trage din muzica pop comerciala: Bjork, Radiohead etc. Nu-mi place sa folosesc cuvantul "incrucisare", insa exista intr-adevar o zona in care cele doua domenii se ciocnesc. Studentii folosesc laptopuri si compun piese pentru orchestra si cvartete de coarde. Nu cred ca acesti tineri mai fac diferenta intre muzica clasica si pop, jazz etc. Pentru ei totul e muzica. Pe cand generatiile mai in varsta…

In ultimii 20 de ani au avut loc schimbari imense in peisajul muzical. Acum nu prea poti sa mai etichetezi un compozitor ca fiind de jazz sau de muzica clasica; toate sunt amestecate si cred ca acesta este un lucru deosebit de interesant. Desigur, tehnologia si accesul la informatie au dat un impuls mare in aceasta directie. Pe de alta parte toate acestea se pot dovedi coplesitoare pentru studentii care au acum acces rapid la totul. Aproape ca te face sa te opresti din scris deoarece exista deja foarte multa muzica si foarte variata. E important ca tu sa faci ceea ce stii sa faci, sa iti ingropi capul in nisip si sa ai incredere in fortele proprii.

SW.ro: Cand vine vorba de lucrarile dumneavoastra, care e procesul de compozitie?

P. C.: Am o sala de studiu in care muncesc. Intotdeauna am o multime de idei pentru noi compozitii iar piesele la care lucrez imi sugereaza si ele idei pentru alte fragmente. Se mai adauga micile mele obsesii muzicale si lucrurile de care sunt interesat -  teme recurente ale lucrarilor mele. Incerc sa le abordez in compozitia la care lucrez. Astfel, chiar daca e important sa incepi o noua compozitie cu mintea deschisa, apar intodeauna elemente comune cu piesele anterioare.

E foarte dificil sa te apuci de scris ceva. Ideea principala poate sa fie orice- precum gasirea unui acord, a unei idei generale, a unei forme. In cazul in care ii cunosti pe muzicienii pentru care scrii atunci ai o idee despre ce li se potriveste. Totusi e dificil de cizelat piesele intr-un atelier cu orchestra deoarece este foarte scump sa inchiriezi una.

La piesele pe care le-am compusa pentru pentru BBC National Orchestra of Wales am aparut la prima repetitie si am sperat ca va iesi bine. Intr-o prima repetitie, orchestra si dirijorul interpreteaza fragmentul si  urmaresc sa rezolve problemele. In tot acest timp, eu am stat pe margine gandindu-ma daca o anumita parte suna bine, daca o sectiune e prea lunga etc. Dirijorul se asteapta ca eu sa ii spun ce anume functioneaza si ce nu in felul de interpretare. Insa problema e ca tu nu asculti daca anumite instrumente se aud cum trebuie. De aceea, acum nu mai merg la prima repetitie, incerc sa merg de la a doua. E foarte emotionant sa asculti o piesa ce prinde viata. In acelasi timp, poate fi inselator sa asculti propria piesa imediat ce ai terminat-o. Esti prea apropiat de ea. Cred ca dupa ce termini o compozitie, e indicat sa te distantezi de aceasta. Ii lasi dirijorului decizia finala asupra modalitatii de interpretare. In plus, nu cred ca e corect sa le ceri muzicienilor sa interpreteze exact ce e pe pagina. Imi plac foarte mult interpretarile diferite ale aceleasi partituri; acolo se vede cum persoane diferite isi lasa amprenta asupra lucrarii. O partitura nu e un produs finit; ar trebui sa existe si putin spatiu pentru manevre.

SW.ro: In cazul muzicii jazz spatiul de manevra e un element esential al unei compozitii. In conditiile in care jazzul e una dintre genurile care influenteaza puternic muzica clasica contemporana, cum se transfera aceasta caracteristica?

P. C.: Eu nu scriu piese de improvizatie insa sunt compozitori de muzica clasica contemporana care faca asta. Banuiesc ca, daca vrei sa lasi loc de improvizatie, atunci trebuie sa lucrezi cu muzicienii pentru care compui. Intr-un fel, daca le dai interpretilor o astfel de libertate intr-o piesa, trebuie sa ai mai mult control asupra rezultatului. Atunci cand lansezi o piesa de improvizatie, trebuie sa stabilesti si sa faci foarte clare premisele in care se poate improviza pe baza ei. In caz contrar poate sa iasa ceva foarte haotic.

SW.ro: Compozitiile dumeavoastra sunt complexe, pline de detalii, contrapuncte...

P. C.: Pe masura ce lucrez la o piesa ma adancesc din ce in ce mai mult in detalii. Atunci cand scrii trebuie sa te gandesti tot timpul la imaginea generala, in timp ce te axezi pe detalii. Am dezvoltat aceasta practica a detaliilor atent lucrate deoarece, initial, imi faceam griji ca publicul se plictiseste ascultand piesele… E important insa sa se mentina un echilibru intre cele doua: imaginea generala si detaliile.

SW.ro: Care sunt artistii preferati, cei care v-au influentat?

P. C.: Imi plac Stravinsky, Frank Zappa - un mare erou pentru mine, Sibelius si Radiohead. De fapt, am fost indeajuns de norocos sa lucrez cu Jonny Greenwood in urma cu 6-7 ani. Compozitori precum Harrison Birtwistle au si ei un mare impact asupra muzicii mele. Cred ca iau cate putin de la o multime de compozitori. Imi place sa cred ca ating o gama larga. Am fost si cantaret  intr-o trupa rock, pentru o perioada scurta de timp, dar nu a iesit nimic de acolo. Era la inceputul anilor 80 si cantam un fel de pop-rock amestecat cu un pic de funk.

SW.ro: Care dintre compozitiile dumneavoastra va sunt cele mai dragi?

P. C.: Am scris destul de multe miniaturi pentru pian. E ciudat, dar cred ca aceste bucatele muzicale de un minut, scrise rapid, se numara printre preferatele mele. Sunt protejate impotriva criticilor deoarece sunt scurte si fac ceea ce promit. Imi place si faptul ca sunt interpretate des de unii oameni in timp ce altii nici nu au auzit de ele. In ultimii 10 ani am inceput sa scriu din ce in ce mai mult pentru pian. Trebuie totusi sa mentionez ca e foarte dificil sa iti asculti propria muzica si sa ai o perspectiva obiectiva asupra ei.

SW.ro: Cum ati descoperit muzica si implicit compozitia?

P. C.: Am inceput sa cant la vioara in scoala, pe cand aveam 9 ani. Mama era profesoara de pian, fratele meu canta la oboi. La acea vreme mi s-a parut natural sa incep sa compun si sa interpretez lucrarile la pian. Pe cand aveam 11 sau 12 ani am inceput sa scriu fragmente micute pe care le interpretam cu un singur deget. Am avut si o profesoara de muzica minunata care m-a incurajat. Daca nu esti bun ca violonist, iar eu nu eram, incepi sa canti la viola si intri in orchestra. Imi place sa glumesc zicand ca daca nu esti bun nici la viola te apuci de compozitie - e o panta aluneacoasa. Se pare totusi ca violonistii au o anumita  perspectiva asupra complexitatii muzicii iar asta ii ajuta daca vor sa compuna.

Nota redactorului: O parte din lucrarile lui Philip Cashian pot fi ascultate pe NMC Recordings

Philip Cashian este curatorul Stagiunii de compozitie britanica. Initiativa consta din patru concerte in cadrul carora vor fi prezentate creatii muzicale contemporane britanice in interpretarea unor muzicieni romani de prestigiu. Primele doua concerte au avut loc in luna decembrie a anului trecut, respectiv luna ianuarie a acestui an. Urmatoarele doua vor avea loc in data de  22 februarie, respectiv 29 martie la Centrul National de Arta Tinerimea Romana de la ora 18.30. Intrarea este libera.

* Redactia SW isi rezerva dreptul de a sterge sau edita mesajele ce contin atacuri la persoana, insulte sau cuvinte licentioase



Autor: Corina Ionel

Comanda online SmartWoman.ro va recomanda produsele cosmetice organice de la MioBio

 

MioBio este un loc unde fiecare produs reprezinta o bucatică de natura, de rasfat si cu dichis.

Va propunem, in micul nostru SmartWoman Store, cateva produse bio pentru ingrijirea tenului, lotiuni si uleiuri de corp, cristale si uleiuri de baie, geluri hidratante, sapunuri, parfumuri, brand-uri atent selectionate, majoritatea prezente pentru prima data in Romania. Cu alte cuvinte cadoul perfect pentru tine si cei dragi.

Vezi cosul de cumparaturi
 


 SHARE :  Trimite pe mail

5055 citiri

2 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!
Adauga comentariu
Nume
Email
Website
Subiect
Comentariu
2000 caractere ramase
 
  Trimite

Good to know

Plângi în fața copilului sau te ascunzi în baie? Să ascunzi emoțiile negative de copil sau să le exprimi? Studiile spun că există o cale de mijloc

Plângi în fața copilului sau te ascunzi în baie? Să ascunzi emoțiile negative de copil sau să le exprimi? Studiile spun că există o cale de mijloc

Mulți părinți nu vor să devina emoționali în fața copiilor. Este bine sa procedezi asa sau ar trebui sa ii spui copilului ca ti-e frica de paianjeni sau ca esti furios din cauza jobului? În timp ce tema este complexă, din studii reies câteva răspunsuri clare, conform theconversation .

Good to know

Prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție

Prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție

Căpitanul Andreea Oana Ardeleanu a executat astazi, de la ora 10.00, zborul de evaluare pentru obținerea calificării de instructor de zbor pe aeronava IAR 99 devenind, astfel, prima femeie pilot din Forțele Aeriene Române instructor pe avion echipat cu motor cu reacție.

Familie

„Tatăl meu a avut două familii. M-am născut când tatăl meu era încă în divorț de prima sa soție”

„Tatăl meu a avut două familii. M-am născut când tatăl meu era încă în divorț de prima sa soție”

În curând, se împlinesc 14 ani de când tatăl meu a murit. S-a întâmplat brusc și, oarecum, neașteptat. Nu mai era chiar tânăr și nici cu sănătatea nu stătea prea bine. Era însă, în ciuda problemelor de sănătate, într-o formă foarte bună. S-a dus așa cum și-a dorit: ”mâncat bine, dormit bine, dimineața sculat mort”.

Relatii

 Oamenii au parte de mai puțin sex decat crezi

Oamenii au parte de mai puțin sex decat crezi

Noi considerăm că tinerii au parte de mai mult sex decât au în realitate, iar bărbații au viziune distorsionata asupra vieții sexuale a femeilor tinere, conform unui nou studiu.

Familie

Generația lui ''am fost bătut când eram mic și uite că n-am nimic

Generația lui ''am fost bătut când eram mic și uite că n-am nimic

Au trecut câteva zile de când niște femei au plecat pe lumea cealaltă lăsându-și copiii pe mâna cine știe cui pe lumea asta. Am urmărit cât am putut cazul Nicoletei Botan. Am dat drumul chiar și la televizor, cu ocazia asta. M-am uitat la știri! M-am uitat câteva zile.

Good to know

Există femei care nu-și doresc copii. Și dacă nici nu-i fac, e foarte bine

Există femei care nu-și doresc copii. Și dacă nici nu-i fac, e foarte bine

Există femei care nu-și doresc copii, dar nu au curajul să admită și să spună. Prietena mea o recunoaște: nu-i plac copiii, nu o emoționează obrăjorii bucălați și nici nu simte că viața ei e incompletă fără o pereche de mânuțe încolăcite în jurul gâtului.

Relatii

Poti avea o viata sexuala si daca ai copii

Poti avea o viata sexuala si daca ai copii

Cand sunteti doar voi doi, sexul se poate întâmpla oricând, oriunde, dar pe masura ce familia începe să crească, momentele de intimitate pot deveni o amintire.